Krkonoše

Počet návštevníků
trasa pro trekové kolo
Ergis ID: 516

Jilemnickem křížem krážem (horské a trekové kolo)

zvětšit obrázek: Jilemnickem křížem krážem (horské a trekové kolo) * Krkonoše

Jilemnice Pension U labutě - Jilemnice Pension U labutě

podrobná mapa

Cykloturistický okruh začíná u rozcestníku nedaleko penzionu „U Labutě“, kam nás z jilemnického náměstí dovede červená pěší trasa Valdštejnskou ulicí. Okruh začíná prudkým stoupáním po úzké asfaltové silničce zeleně značenou cyklotrasou. Ta nás povede kolem kapličky sv. Anny, mineme hotel Vyhlídka s možností občerstvení, k vyhlídce na Kozinci. Odtud je krásný výhled na hlavní hřeben západních Krkonoš (Žalý s rozhlednou, Kotel, Krkonoš a Černá hora).

Dále pokračujeme po úzké lesní cestě stále po zelené cyklotrase. V těchto místech na Kozinci se ve středověku těžily měděné rudy. Těžba tu byla naposledy obnovena za I. světové války. Z nadcházejících míst se nám opět naskytne možnost rozhlédnout se po okolí. Nelze přehlédnout kopec Strážník, Kozákov a malebnou vesničku Mříčnou s kostelíkem sv. Kateřiny. Tímto směrem se od dalšího rozcestníku vydáme po modré cyklotrase. Lesní cestičkou se dostaneme k rozcestníku Pod Kozincem.

Modré značení, po kterém nyní pojedeme, začíná u 3,6 km vzdáleného Peřimovského mostu přes řeku Jizeru. Tento most je chráněný jako technická památka, má jediný široký oblouk a je to jedna z prvních železobetonových mostních konstrukcí u nás. Náš cyklookruh pokračuje opačným směrem. Vlevo od cesty v lese se nám ukrývá kaplička sv. Isidora, kam bychom se mohli podívat po odbočení na pěší naučnou stezku vedoucí Jilemnicí. Po překonání silnice II. třídy mezi Jilemnicí a Mříčnou, trasa pokračuje zase po polních cestách až k rozcestníku „U obrázku“.

Zde přejedete silnici III. třídy z Jilemnice do Mříčné, po které vede cyklotrasa č. 4171 značená silničním značením. Okruh dále pokračuje lesními cestami na silnici mezi Jilemnicí a Roztoky. Z této silnice je krásný výhled na krkonošské podhůří s dominantním Táborem. Po silnici nás modré značení dovede na okraj obce Roztoky, kde odbočí vlevo a stále po silnici nás zavede do Martinic. Přejedeme frekventovanou silnici a podjedeme železniční trať. Od rozcestníku v Martinicích pojedeme po modrém značení místní
asfaltovou komunikací k hrázi nového rybníka (Mlýnský rybník). Právě Lesy ČR se rozhodly obnovit na lesním potůčku vodní retenční nádrž. Můžeme zde odbočit k němu a pokochat se pohledem na hladinu 3hektarového rybníka.

Dále pojedeme lesem stále po lesní asfaltce a dorazíme až do Horní Branné, kde si můžete prohlédnout místní zámek a jiné zajímavosti této malé obce. Modrá značka končí u rozcestníku a náš okruh pokračuje po zeleném značení. To nás povede po silnici směrem na Jilemnici a táhlým stoupáním až k rozcestníku Bohdanka, kde zelená značka odbočuje vpravo na místní komunikaci mezi pole a louky. Pojedeme po úzké asfaltové cestě stále po zeleném cykloznačení na kopec nad obec Valteřice, odkud je opět výhled na malebnou krajinu Krkonoš.

Na rozcestí odbočíme vlevo polní a lesní cestou. Žlábkem zpět k Jilemnici. Před vjezdem do města Jilemnice okruh ještě odbočí vpravo a my pojedeme po místních komunikacích, kolem bývalých a dnes již zatopených lomů do Hrabačova, u benzinové pumpy zabočíme vlevo a vydáme se po luční cestě za rodinnými domky. Poté přejedeme přes frekventovanou silnici a za ní odbočíme vlevo. Projedeme kolem hrabačovské zvoničky a domku, ve kterém žil Bohumil Hanč, a dorazíme do výchozího bodu celé cyklotrasy „Jilemnickem křížem krážem“ k rozcestníku